För ett tag sedan kunde vi läsa i Symmetry Magazine att teraster inte är hämmande för produktiviteten. Det kan ju vara bra att veta. Själv klarar jag inte riktigt av att sitta i samma kontor och stirra på samma skärm mer än kanske ett par timmar i sträck, så jag behöver tepåfyllningsritualen inte minst för att sträcka på benen.

På min nuvarande institution umgås jag en del med asiater, och har tagit till mig nya teinfluenser. Jag har faktiskt börjat dricka te på kinesiskt vis: lägga blad (löst) i koppen på morgonen och sen slå nytt vatten på dem flera gånger under dagen. Det ser ut som ett nystan av tång på botten av koppen. Fast jag måste erkänna att jag doserar lite kraftigare än min kinesiska kontorskamrat rekommenderar. Hon dricker å andra sidan oftast bara kokt vatten, utan teblad över huvud taget. (Och hon tycker att man kan använda vanliga tepåsar flera gånger också — jag är ingen finsmakare, men jag har vissa åsikter om te som inte riktigt är förenliga med det bruket.)

Grönt te Jag har fått en stor påse med endast thailändsk text på, med ganska stora hoprullade hela teblad. Det är gott, men jag vet inget särskilt om det. Det kommer att ta flera månader att göra slut på den, även med min generösa dosering.

***

För övrigt har jag nu efter vissa ångeststyng faktiskt bokat biljetter till Sverige i sommar. Jag längtar verkligen hem, men jag avskyr att göra av med mina sista sparpengar. Hur som helst, känner du mig så se till att vara i närheten av Uppsala eller Stockholm någon gång mellan 20 juli och 23 augusti. Planen är att tillbringa några dagar i Småland, och kanske resa lite norrut också, men mest vara kring Uppsala. Sista veckan är jag på konferens i Stockholm, men det ska nog finnas möjligheter att vara lite social då också.