Jag har två saker på hjärnan just nu: galna vetenskapsmän och steampunk. Ingen av dem har särskilt mycket med mitt jobb att göra, men det finns många saker på jobbet som får mig att tänka på både det ena och det andra. Oerhört dåligt för koncentrationen, får jag lov att säga. I ett försök att skärpa mig en smula tänker jag skriva av mig lite här och sen gå tillbaka till mitt ordinarie liv med att leta efter mörk materia i framtiden 2008.

Det som fascinerar mig så oerhört med steampunk är i grund och botten gör det själv-andan. Steampunk är ännu inget som går att köpa färdigpaketerat, men det vimlar av kreativa och konstnärliga personer som gör fantastiska saker med viktoriansk estetik kombinerat med högteknologi — eller bara fantasiteknologi. Det är ett roligt sätt att ta tillbaka tekniken, göra den till sin egen, och på sätt och vis återuppfinna framtiden och vår plats i den. Man ser samma hantverksskicklighet som jag känner igen från lajvkretsar, fast på sätt och vis mer lössläppt.

Jag får ibland lustiga infall. Idéer om vad man skulle kunna göra med gamla urverk, cykeldynamos, speldosor. Funderingar om sätt att göra trista apparater roligare. Modifikationer till min cykel. Cylinderhattar, kvarnhjulshattar, gubbkepsar, tropikhjälmar. Propellrar, mässing, lacklådor, nitar och beslag!

Återstår att se om jag gör någonting av detta någon gång.

Vad jag definitivt kommer att göra är ett steampunk-fanzine, vilket år som helst! Jag har massor av roliga gamla bilder på uppfinningar, som kommer till pass som illustrationer.

Och i väntan på det har jag upptäckt att det finns några svenska ångdrivna rollspelsprojekt. De jag hittat är Oktoberlandet, Project Steampunk, och lajv-världen Imperiet (länken går till deras vision av ångfantasy).