En av de saker som irriterar mig mest med folks uppfattning om sf-fandom är att den är fullpackad med fans som absolut ska veta bäst och vara värst, och med såna som gärna klagar på andras smak. Det stör mig eftersom det delvis är sant — men samtidigt är det oerhört orättvist. Det är dumt ifall folk som annars skulle ha trivts och passat i fandom skräms bort av attityder som kanske mest sitter på ytan.

Jag har just läst (eller snarare mest skummat igenom) Richard Morgans syrliga reaktion på debattklimatet i sf-rörelsen (via Arina). Jag kan ju inte förneka att det han klagar på faktiskt förekommer: människor som med emfas hävdar att någon sorts sf är bättre än annan och som i stundens hetta kan anklaga andra för att vara sämre för att de föredrar att läsa eller skriva något som de själva tycker sämre om än favoritvarianten. Samtidigt: det är ju inte så att diskussionen alltid förs på den här nivån, det är inte ens ofta. Om några få personer med starka åsikter och tendens att använda kraftuttryck sätter igång att argumentera kan de förstås dränka alla mer milda och modererade röster så att man tror att det är så här det går till. Trist om det blir så att man glömmer bort (eller aldrig märker) allt annat intressant som sägs.

Om det är något vi lärt oss av internet är det väl ändå att ett fåtal rötägg kan förstöra stämningen var som helst — men att det går att motverka. En del av knepet är förstås att inte prata med dem som tjoar högst utan försöka pejla in vilka som är roliga och trevliga (det gäller både på webben och på kongresser).

Jag har också en känsla av att det här bara är ett uttryck för det som jag tycker är det bästa med science fiction, nämligen den diskussion och det utbyte av idéer som finns hela tiden mellan författare, läsare och kritiker. Det är självklart att det uppstår strömningar, kotterier och rörelser med obskyra namn (vilket leder till infernokrusher förstås…), det är en del av det roliga. Självklart förfinar och utvecklar de inblandade sina egna litterära smaklökar, och rasar i frustration över att inte alla förstår de fantastiska nyanser de känner. Kanske blir de emellanåt till och med lite arga över att det finns så många omkring dem som hellre läser Star Wars-böcker av Kevin J. Anderson (eller den femtielfte Dune-uppföljaren) i stället för att analysera de finare detaljerna i M. John Harrisons senaste mästerverk — men ärligt talat är det extremt sällan det blir så tillspetsat.

Jag vill inte försvara bufflar eller troll, och jag tycker verkligen att det är värt att försöka hålla debatter på civiliserad nivå. Däremot vill jag försvara existensen av själva debatten, och möjligheten att säga vad man tycker att sf idealiskt borde vara eller skulle kunna vara (vilket inte borde utesluta att det kan vara andra saker också).

Morgans exempel på ilskna utbrott var ju riktigt grova, men för det mesta stannar ju gruffandet på nivån att man bestämmer sig för att man inte håller med varandra, och så är det bra. Det vore ju inget kul i längden om man skulle sluta hänga på samma ställen helt och hållet, och det vore heller inget kul om ingen hade någon egen passion. Det är också svårt att hävda en ståndpunkt utan att någonsin irritera någon: om man säger att någonting är bättre än något annat så kommer man ofta att trampa någon på tårna. Man lär sig snart att alltid ha kängor med stålhätta så att man klarar sig utan blånaglar.

I grund och botten håller jag inte med om Richard Morgans analys att folk inom de olika hörnen av sf-världen föraktar varandra. Jag tror att det är mer en fråga om dålig jargong och emellanåt tappat humör. Beviset är att science fiction fortfarande är sf, även efter dussintals undergenrer och epoker. En stor och spretig familj, med vissa medlemmar som inte drar jämt men ändå är med i klanen.

Vi kanske får köpa ett par bra arbetsskor åt Richard Morgan.

Ska jag avsluta med att dra fram en egen käpphäst? Science fiction är inte bättre än fantasy. (Vilket förstås inte alls hindrar mig från att föredra böcker med raketer framför böcker med drakar, och passionerat argumentera för dem jag gillar bäst.)