När jag kom hem idag låg tre nummer av Nova science fiction och väntade på mig på köksbordet. Hurra! När jag flyttade utomlands tänkte jag först inte alls på att prenumerera, och sedan hade jag lite problem med adressändring som inte kom fram och sånt trassel. Men nu, nu funkar det äntligen, och jag har nummer 12, 13 och 14 att läsa.

Kanske något av numren får bli nästa högläsningsprojekt för maken och mig. Skönt sätt att koppla av tillsammans på. Jag tycker inte om att läsa högt på engelska, jag stakar mig och får ingen rytm i det. Det finns inte många böcker på svenska här, och det börjar kännas lite tråkigt. Jag saknar modersmålet, i skrift men ännu mer i tal. Jag känner mig halvdan som person när jag pratar engelska, lite trög och trist. Fast jag har faktiskt börjat lägga mig till med den lokala språkmelodin, har jag märkt.

Apropå acklimatisering kan jag också förtälja att jag till slut har vant mig vid att den berömde franske sf-föregångaren här kallas Djools Vörn. Första gången jag hörde det tog det flera tiondelar för mig att begripa det, och jag undrade lite om personen som sade det kanske bara var obildad och hade dåligt betyg i franska, men nu har jag hört så många smarta personer prata om honom att jag har accepterat det. Förmodligen är mitt svenska uttal inte så franskt det heller. Fast om jag åker på kongress i Montreal i höst ska jag spetsa öronen och försöka höra hur de fransktalande kanadensarna säger Jules Verne.

Hur som helst måste jag säga att Nova är det novellmagasin som har bästa kombination av snyggt och matigt av dem jag känner till. Asimov’s och dess kusiner Analog och Magazine of Fantasy and Science Fiction har trist papper och känns plottriga inuti, och On Spec och Neo-Opsis är väldigt tunna jämfört med Nova. Interzone var det länge sedan jag höll i, men det har lite roligare utseende och är trevligt att hålla i, vill jag minnas. Fördelen med Nova är att den är i mindre format, mer som en bok, och det tycker jag ligger lite skönare i händerna.

Jag kanske återkommer om ett tag och säger något om innehållet också!