I helgen var jag med familjen
på sf-kongress i Toronto. Naturligtvis köpte vi böcker, om än inte så många den här gången. En av dem var Science Fiction 101, en antologi och kommentar av Robert Silverberg (recension här, till exempel). Det är alltså en samling riktigt klassiska sf-noveller, med en analys av var och en. Boken innehåller också Robert Silverbergs egen berättelse om hur han lärde sig skriva sf, och eftersom han är en författare jag håller ganska högt (även om hans riktigt bra period var begränsad) blev jag nyfiken.

Maken började läsa boken nästan genast, och kom med entusiastiska utrop om djupa insikter — men också en förvånad fråga om det finns någon som har vunnit Hugo- respektive Nebula-priset fler gånger sammanlagt än Robert Silverberg. Det måste jag ta reda på!

När jag letade efter information om författare som fått båda priserna hittade jag den här webbplatsen med hela listan, samt recensioner av verken, samt information om hur man får tag i dem. Killen har även en sida med alla vinnare av endera priset, sorterade efter hur många gånger respektive författare klämt dit en dubbelvinst. Här kan man i alla fall se till exempel att Connie Willis har belönats nio gånger med Hugon och sex gånger med Nebulan. Det betyder förmodligen inte att hon är världens bästa sf-författare, men dock att hon är väldigt populär. Samma siffror för Silverberg är tre respektive fem, vilket inte heller är fy skam.

I den här formen är statistik jättekul!

