Alla har förmodligen någon gång önskat att man kunde norpa några av de timmar man ägnar åt sömn, så att man kunde hinna med alla de där sakerna som inte blir av. Att få en massa extra timmar jämfört med alla andra — vilken fördel man skulle kunna få!

”Beggars in Spain” är en berättelse av Nancy Kress, som handlar om människor som inte behöver sova. Grundidén är att sömn inte alls är nyttigt, utan bara en evolutionär bieffekt som snarast inverkar negativt på immunförsvaret och så vidare. (Alltså, i den här historien tolkas kroppens extra satsning på försvar under sömnen så att det är en motreaktion mot själva sömnens negativa effekter.) Samtidigt kan vi ju inte klara oss utan sömn — men genom att modifiera generna kan man i den här framtiden få barn som klarar sig utan sömn. De blir hyperintelligenta och använder de extra timmarna till nyttiga saker som att lära sig mer. En sorts övermänniskor.

Fast när jag tänker på saken är väl just detta en sak som känns rätt orealistisk. Skulle man verkligen ägna de 7-8 extra timmarna åt att plugga, träna, eller göra kreativa saker? Skulle man inte bli uttråkad, eller slösa bort mångdubbelt mer tid med att slösurfa på nätet? Förr i tiden pratade man om ”fritidsproblemet” — vad folk skulle göra av sin extra tid när de inte behövde jobba lika mycket. Förmodligen löstes det till stor del med tv, folk lägger tydligen orimligt mycket tid på tv-tittande har jag hört. Själv skulle jag nog ägna rätt mycket av den extra tiden åt att läsa och skriva, men känner jag mig själv rätt skulle jag också bli rastlös och känna mig ensam om jag inte hade andra sömnlösa människor att umgås med.

Å andra sidan finns ju redan nu de där orättvisa människorna som sover 4-5 timmar per natt och klarar sig bra. Min handledare här borta är sådan. Han jobbar dessutom en stor del av sin vakna tid, och det verkar vara efter midnatt han får mest gjort. Själv är jag inte alls sådan, jag behöver minst sju timmar nästan varje natt för att inte bli en zombie i längden. De flesta av oss gör ju mätbart sämre ifrån oss om vi försöker fuska med sömnen. Dessutom är det obehagligt, det är mycket skönare att vara utsövd.

Vilket inte hindrar mig från att fortsätta leka med tanken på allt jag skulle kunna få gjort om jag inte behövde sova så mycket. Oj vad jag skulle blogga då! Och ge ut fanzines. Ta upp gamla hobbies igen som jag tillfälligt lagt åt sidan, som att dansa och att tillverka saker med händerna. Ägna den tid då andra människor är vakna åt att vara social. Småbarnsföräldrar lär extra ofta ha sömnbrist, har jag hört, inte bara för att barnen väcker dem på nätterna utan just för att de vill hinna med sina egna intressen medan barnen sover och därför aldrig går och lägger sig.

Ändå skulle jag faktiskt inte vilja vara utan sömn helt. Det är så skönt att somna, och att vakna (i alla fall om det inte involverar väckarklockor, och särskilt om det finns någon att vakna brevid). Och att drömma, även om jag inte kommer ihåg drömmarna har jag ofta intressanta tankar och idéer i huvudet när jag vaknar.

