Eftersom jag har tänkt mig att bli en riktig bokbloggare i år fick jag för mig att jag ska delta i bokfemman, som denna vecka handlar om filmatiseringar.

Fast det var inte så lätt.

Jag tycker oftast att det är rätt svårt att jämföra en film med en bok, och när en bok på flera hundra sidor ska pressas in i ett par timmars film (och en helt annan berättarteknik) så blir ju resultatet förstås rätt annorlunda. Hur som helst kan man tycka att det skulle kunna gå att komma på fem filmer som baserats på böcker och som jag gillat.

1) Agnes Cecilia, baserad på en bok av Maria Gripe. Detta är den enda film jag någonsin sett som gett mig exakt samma känsla som boken den baserades på. Den följer också boken väldigt nära.

2) Blade Runner, baseras lite löst på en bok av Philip K Dick. Bra film.

3) Ronja Rövardotter, från Astrid Lindgrens bok. Den imponerade på mig när jag var i rätt ålder.

4) Lord of the Rings, efter trilogin av Tolkien. Tre filmer, men det finns ingen anledning att lista dem var för sig. Jag gillade dem, om man bortser från hur de hanterade enterna (som blev helt fel, enter kan inte vända på en femöring).

Men sen… sen blir det svårt. Jag ser väl för lite film. Jag vill inte lista en film som baseras på en bok jag inte läst, och inte någon jag tyckte illa om. Nåja, med lite hjälp lyckas jag krysta fram en till:

5) The Crow Road, en mini-tv-serie baserad på Iain Banks roliga roman. Fast boken var bättre. (Ha! Där fick jag dit den klyshan också.) ”It was the day my grandmother exploded.” Och Ash (den nördiga hjältinnan som fixar datorer och kan köra bil över mittlinjen på engelska vägar utan att hjulen nuddar reflexerna) var inte alls lika cool i tv-rutan som på boksidorna.

