Jag undrar lite vart den berömda kanadensiska vintern har tagit vägen. Vi hade precis fått en massa snö, och termometern visade -20 en dag, men sedan försvann alltihop i ett ljummet slask. Vi har haft nästan tio grader varmt i flera dagar nu.

Nåja.

Under tiden har jag hunnit bli intervjuad av Hans Persson, som vill presentera några bokbloggare på sin egen bokblogg. Kul! Nu ska jag bara leva upp till det och faktiskt blogga lite mer om böcker.

Apropå böcker hittade jag Different Engines: How Science Drives Fiction and Fiction Drives Science av Mark Brake och Neil Hook. Verkar intressant, den vill jag läsa. Har jag tur kan jag låna den på bibblan.

Av en slump hittade jag också en svensk blogg med Jerry Cornelius-texter, The New Nature of the Catastrophe. Namnet är naturligtvis taget från antologin med Jerry Cornelius-historier av olika författare. Jag har inte läst den, den står i bokhyllan i Uppsala på andra sidan Atlanten, men jag kommer nog att göra det någon gång. Jag blev väldigt fascinerad av den ursprungliga Cornelius-kvartetten när jag läste den, vilket fick också mig att skriva en egen variant (publicerad i mitt oneshot Nålpistol). Jag vet inte riktigt hur den här bloggen är, men det är kul att den finns. Har bara hunnit läsa ett par texter, och de hade rätt känsla (några korrekturfel hittade jag, men det påminner mig bara om att jag aldrig korrläser bloggtexter själv).

Slutligen upptäckte jag precis att David Nessles blogg får välförtjänt trafik just nu:

nessletrea1.jpg