Häromdagen kom jag att tänka på hur vi brukade prata om böcker förr, när vi var yngre och inte så sofistikerade. Man kunde sitta i timtal och påminna varandra om skojiga detaljer från Liftarens Guide till Galaxen, eller försöka övertala alla att läsa någon viss bok genom att berätta om coola saker och idéer som förekommer i den. Det var kul. Ganska mycket är jag sådan fortfarande, och när jag läser gör jag ofta anteckningar om intressanta detaljer som jag vill komma ihåg eller saker jag vill kunna slå upp igen senare och fundera på igen. Jag går ju inte särskilt ofta tillbaka i mina anteckningar, men det slår mig som en kul grej att kanske ta vara på det här.

När jag skriver recensioner gör jag det på ett ganska analyserande sätt. Det skulle kunna vara kul att gå ifrån det här ordentliga recensionsformatet och istället bara skriva gosh-wow-anteckningar. Jag vet inte hur bra det skulle bli, eller hur kul det skulle vara att läsa, men det kunde vara kul att prova.

Hur som helst är det skoj att prata om böcker, och en av mina avsikter för det kommande året är att skriva något på denna blogg om minst var femte bok jag läser. Det kanske blir en experimentell lista på alla saker jag börjat tänka på under läsningen, det kanske blir en mer traditionell recension.

Min läsplan går i grupper om fem, som tidigare. Målet är alltså att en av fem lästa böcker ska vara en novellsamling eller motsvarande, och att en ska vara någon sorts facklitteratur. Sedan har jag mina vanliga mål: minst trettio böcker totalt (lätt!) och minst en bok på tyska. Håll utkik här efter rapporter!

