Nu är det ungefär lagom tid att titta tillbaka på vad jag läst under året. Jag är ganska nöjd över att kunna konstatera att jag nått upp till summa 42 avslutade böcker under 2007. Mitt stående mål är 30 böcker om året, och det har jag lyckats med utan problem sedan jag började föra läsjournal 1998. Det här året hade jag faktiskt ett lite mer omständigt formulerat mål med läsningen (om än inte så avancerat som Hans Perssons läsutmaning). För att försöka få mig att läsa mer noveller tänkte jag att av fem lästa böcker skulle en vara en novellsamling (utbytbar mot ett eller två novellmagasin, beroende på omfång). Dessutom tänkte jag att en av fem skulle vara något annat än skönlitteratur, till exempel populärvetenskap eller essäer eller så. Det här gick bra ungefär fram till sommaren, sedan kom jag av mig. Fast det var ett rätt så välavvägt läsmönster, så jag tror att jag ska prova det igen. Jag läser alldeles för lite noveller, fastän jag älskar såna.

Vilka var de bästa böckerna jag läst i år? Det är jättesvårt att rangordna. När jag tittar igenom några anteckningar är det några böcker som står ut som mer minnesvärda än andra, av olika anledningar.

So You Want to Be a Wizard av Diane Duane var kanske den jag blev mest överraskad av. Jag hade inga särskilda förväntningar på den, och blev förvånad över att jag tyckte så mycket om den. Det är alltså en ungdomsbok om två barn som upptäcker en magisk sida av vår värld, som Harry Potter men helt annorlunda. Ingen internatskola, men väl hemliga häxkonster och uppdrag att rädda världen. Här fanns också ett tydligt intresse för astronomi och vetenskap i allmänhet, för häxeri som påverkar världen måste ju ta hänsyn till spelreglerna.

The Nurture Assumption av Judith Rich Harris var en bok jag fick av en kompis som tyckte att jag borde läsa den. Den handlar om att barns personlighet formas mer av kompisarna än av föräldrarna. Jag har skrivit om den här och fortsätter lite mer här.

Skördedrottningen av Andreas Marklund var en riktigt bra läsupplevelse. Jag hade fått för mig att det var en skräckroman, men jag hittade den under deckare i bokhandeln. När jag sedan läste den kändes det mest som en mörk fantasyhistoria. Tät stämning.

Dark Matter av Rodman Philbrick framstod som så mycket bättre efter att jag läst en annan roman med samma titel som var riktigt dålig. Det här är en mordhistoria bland nobelpriskandidater, och faktum är att den lyckas skildra forskarvärlden på ett nästan realistiskt sätt och beskrivningen av vetenskapen och tankarna om mörk materia är nästan utan kullerbyttor och fel. Det är inte sf, men det är litteratur med vetenskapare i fokus. Och dessutom välskriven och spännande.

Främlingen på Wildfell Hall av Anne Brontë var också en bok jag kommer att minnas. En tjej jag känner suckade över hur 1800-talet verkligen är den tråkigaste tidsperioden att läsa böcker från eller om. Det fick mig att inse att det för mig är intressant för att det är exotiskt, men ändå rätt närliggande. Bokens stil är här och där lite underlig, men berättelsen (och inblicken i ett annat tidevarv) är intressant. Det mest spännande var att se hur huvudpersonen hanterar sitt problem med den dålige maken som gör henne olycklig, och se hur mycket som förändrats på nära ett par hundra år (och vad som inte förändrats, diskussionen om huruvida man förstör sina barn om man ger dem för mycket kärlek och närhet sticker ju fortfarande upp sitt tryne ibland).

The Trouble With Physics av Lee Smolin var en av årets mest omdiskuterade böcker i fysikvärlden, en debattbok om hur den teoretiska fysiken ska gå vidare. Det var kul att lyckas läsa den medan så att jag kunde hänga med litegrann i vad folk hade att säga om strängteori och hur resurserna fördelas i forskarsamhället.

Keeping it Real av Justina Robson var den coolaste och mest skruvade berättelse jag läst i år. Väldigt medryckande. Högteknologi och vild magi, alver och motorcyklar. Och musik. Jag älskade det från pärm till pärm.

Jag läste flera andra bra böcker också, men jag tror att dessa är de jag kommer att minnas bäst och tänka på senare. Lustigt nog finns det inte en enda renodlad sf-bok i ovanstående lista, och faktum är att jag nog läst mindre sådan än jag brukar.

