Jag befinner mig nu med familj i Kingston, Kanada. Här ska vi bo i ett år. Allt har gått bra på resan, lillan tog det hela förvånansvärt lugnt. En väska kom inte fram, men den ska nog dyka upp idag.

Det ska bli intressant att absorbera lite av stora världen. Jag vet rätt lite om Kanada — fast lite grundläggande saker har jag koll på ändå. Som att Kanada är väldigt stort.

Det är en helt annan skala på saker i Amerika än i Europa. I vår del av världen är Sverige exotiskt med sina avstånd: om man berättar för en tysk om folk som åker tio mil för att köpa en pizza och åka hem igen skakar han på huvudet. Så är det inte om man pratar med folk från USA, och Kanada är rätt likt Sverige på många sätt. Till exempel bor nästan alla längst söderut, och resten är tomt. Ni vet hur vi brukar sucka över amerikaner som inte vet att det är skillnad på Sverige och Schweiz? Jag kan berätta att geografikunskaperna åt andra hållet ofta är lika dåliga. Som hon som häromdagen pratade om Vancouver, och hävdade att det ”inte är så långt från Kingston”. Det är på andra sidan kontinenten. Jo.

Började läsa en bok på resan som jag har lust att skriva något om snart. Återkommer när tiden tillåter.

