Jag älskar festivaler. Nya intryck, massor av möten, ett avbrott från vardagen. Det är alltid väldigt inspirerande, och ger mig en massa kreativa infall. Återstår sedan att se hur många av dem jag faktiskt lyckas göra något av, men hur som helst är det kul medan det varar. Det var nu åratal sedan jag var på någon riktig musikfestival, men sf-kongresser kommer jag ju iväg på ibland. De är en sorts festivaler de också, minus lera och musik, plus paneldiskussioner och böcker. Är det inte uppenbart?

Tyvärr var jag inte på sf-kongress den här helgen, och det känns lite trist. Jag missar Cory Doctorow och Adam Roberts, samt alla gamla vänner och nya bekantskaper som jag normalt skulle gå omkring och pracka på mina fanzines (bra ursäkt att börja prata med folk). Vi fick ju i alla fall lite liverapportering. Förutom Upsalafandom har jag hittills bara hittat reportage från Partial Recall: del ett, del två, del tre.

Själv var jag istället på konferens tidigare i veckan. Jag har tidigare jämfört fysik-konferenser med sf-kongresseri fanzinet Of Physicists and Fen. Jämförelsen med rockfestivaler verkar kanske lite mer långsökt i det här fallet, men på sätt och vis är det ganska likt i intensitetsnivå i alla fall. Jag går entusiastiskt från presentation till presentation — från spelning till spelning — och tänker att jag måste läsa mer om det här — lyssna mer — när jag kommer hem. Efteråt är allt ett sammelsurium av intryck i huvudet på mig, och jag har svårt att redogöra för vad jag egentligen såg. Någonting fastnar väl, men det är mest omedvetet.

De stora konferenserna är rätt spännande. Det är ganska ofta nya resultat presenteras för första gången, och folk träffas och diskuterar varandras experiment eller planerar framtida samarbeten. Man skaffar sig kontakter, och får en överblick över forskningsfält och vad andra sysslar med.

Den konferens jag var på var ett möte för fysiker i Kanada, från alla möjliga områden. Jag klottrade sida upp och sida ner med anteckningar, och förhoppningsvis (om jag lyckas ta mig tid) ska det väl kunna leda till lite mer fysikbloggande från min sida. Mitt hittills mest lästa inlägg är det där jag förklarar mörk materia, så jag tror att det går hem. (Märkligt nog är alla smarta saker jag säger om böcker inte alls lika populära…) Det är en kul utmaning att skriva begripligt om forskning, och jag lär mig en massa på kuppen.

Och någon gång blir det väl läge att gå på musikfestival igen också!

